Dunia Miera


Entry aku adalah curahan hati aku.

Engkau terasa? Apa aku boleh buat, itu HAKIKAT.

Engkau tak suka? Engkau BOLEH BLAH, aku tak marah.


Hamster Chumell

Monday, September 3, 2012

Cikgu tidak pernah tak dicelaka

Assalamualaikum.

Lama tak menaip di blog. Selalu menaip di word. Oh, pastinya utk siapkan assignment dan rancangan mengajar yg SETIAP HARI perlu dibuat.

Aku terpanggil nak menaip. Siapa panggil? Ni haa. Si Cik Nuna Comel suruh aku komen pasal satu blog yg penulisannya aku rasa aku hanya ada satu patah kata.


NOKHARAM.

Mungkin dia komen tu pasal cikgu sekola menengah dia Nuna. Sebab nak komen iye iye pasal cikgu sekola rendah takut cikgu yg satu masa dulu pernah basuh cirit dia bukak cerita. Malu lah dia Nuna.

Siapa lagi yg rasa jadi cikgu ni senang mari komen reramai kat blog aku nih. Mari caci herdik aku yg bakal jadi cikgu apa katanya? Pemalas, tak ikhlas, berkira, suka skip kelas dan ikut.suka.hati.mak.bapak.atok.dia.je.nak.taip.

Kalau jadi cikgu senang, mudah, ringkas, dan segala bagai yg seerti, gua TAKKAN sering mengucapkan ayat ini. KALAU GUA ANAK ORG KAYA GUA SUMPAH TAKKAN JADI CIKGU.

Berak kencing budak yg tercicir kau basuh.

Kertas ujian budak kau tanda, bagi markah, pulang kertas, bincang, suruh buat pembetulan, tanda balik.

Kau cakap kat depan kadang kala serupa tunggul balak (kes badan cam aku kecik sikit mungkin kayu cengal) kalau masuk kelas bengap budak kurang ajar macam takde mak bapak ajar about manners kat rumah.

Budak tak pandai tak boleh score exam mak bapak tuduh kau makan gaji buta sebok buat MLM jarang masuk kelas.

Budak bijak dapat belambak berduyun A mak bapak kata anak diorang memang pandai satu anugerah kelebihan drpd tuhan yg diorang jarang jarang sembah. Ada sesetengah kes TAK PERNAH.

Masalah rumah tangga mak bapak budak yg melibatkan prestasi pencapaian budak dan kadar kehadiran budak ke sekolah kau yg kena bagi nasihat mungkin kadang kala kau yg kena selesaikan. Kau dah lebih kurang serupa peguam syariah merangkap kaunselor rumah tangga tak bertauliah plus TAK BERGAJI.

Bagi kertas latihan buat jamuan makan hias kelas cecantik konon nak bagi motivasi budak ke sekolah padahal budak tu memang balak liat merupakan antara tugas kau dan mungkin bakal pakai duit kau sendiri sebab tak sampai hati nak mintak duit budak padahal kau drive viva je mak bapak budak hanta budak depan pagar sekolah pakai ALPHARD kadang kadang VELLFIRE takpun STAREX.

Setahun yg ada 365 hari tu kau hanya dibenarkan cuti selama TUJUH HARI dan MC 15 hari sebab cikgu kan katanya suka skip kelas hanta budak sakit ke klinik pergi kursus masa hari persekolahan.

Cikgu memang seorang adiwira yg mampu terbang pantas atau lari laju dlm kelas macam Ying dlm kartun Boboiboy  utk memberikan sepenuh perhatiannya kpd paling kurang 35 orang murid yg perangai kerenah kehendak kegedikan tahap kebangangan SEMUA SAMA.

*Berhenti sekejap*


Ya, memang tak dinafikan ada antara tulisan Cik Yana tu betul. Aku seorang bakal guru tak nafikan. Jual pad herbanya lain, sabun susu kambing susu itik susu ayam susu dia je takdenya lain, kuih raya baju raya kasut raya beg rayanya lain. Laki bini raya je takde jual kalau tak sungguh plessing kau beraya dgn bini badan biola laki taff mcm The Rock kan.

Semua kerja kita susah. Semua kerja kita ada cabaran. Bukan engineer je keluar rumah gelap balik rumah gelap. Betul juga kata salah seorang commenter di blog Cik Yana tu. Kalau senang sangat untung sangat kenapa tidak Cik Yana je yg jadi gurunya? tepuk dada bukan tepuk buah dada tak payah tanya selera sebab selera aku mati dicantas dek penulisannya.

Link yang buat gua senyum lebar :)

No comments: